asigment hubungan etnik-perlembagaan dan perkaitan dengan bahasa melayu
PENGENALAN PERLEMBAGAAN :
Perlembagaan
merupakan undang-undang yang mengandungi peraturan serta prinsip sebagai asas
kepada pembentukan kerajaan dan juga panduan kepada kerajaan untuk melaksanakan
kuasa dan mentadbir negara
Perlembagaan
sesebuah negara boleh wujud dalam bentuk bertulis dan juga tidak bertulis.
Perlembagaan Malaysia adalah contoh perlembagaan bertulis. Contoh perlembagaan
tidak bertulis ialah perlembagaan United Kingdom.
Perlembagaan
menjadi asas penting untuk menjamin kesinambungan pentadbiran dan kestabilan
politik. Ia menjamin pentadbiran yang cekap, jujur, ikhlas, telus dan adil
serta menjamin taat setia rakyat yang tidak berbelah bagi kepada Negara.
SEJARAH
PENGGUBALAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA
Perlembagaan Malayan Union (1946)
Setelah tentera Jepun menyerah kalah pada tahun 1945 ,
Parti Komunis Malaya(PKM) telah mengisi kekosongan politik di Tanah Melayu
selama 14 hari. Kemudian, tentera British telah menamatkan keganasan tersebut
dan mewujudkan Pentadbiran Tentera British (PTB) pada September 1945. Selepas
itu, kerajaan Malayan Union telah diperkenalkan pada 1 April 1946. Malayan
Union telah mendapat tentangan hebat daripada orang-orang Melayu kerana tujuan,
cara penubuhan dan ciri-cirinya. Antara tujuan penubuhan Malayan Union adalah
untuk mengurangkan dan mengawal kuasa politik orang Melayu kerana bekerjasama
dengan pemerintahan Jepun. Cara penubuhannya pula secara autokratik tanpa
memberi peluang kepada raja-raja Melayu untuk membincangkannya. Perlembagaan
Malayan Union telah diselenggarakan oleh pihak British Colonial Office. Malayan
Union diselenggarakan di England yang diusulkan oleh kerajaan 'Labour' yang
memerintah pada masa itu.
Menurut Shamsul (2008), Perlembagaan Malayan Union 1946
mempunyai beberapa ciri. Pertama, kesemua 9 buah negeri Melayu serta Melaka dan
Pulau Pinang disatukan sebagai sebuah tanah jajahan Inggeris yang diketuai oleh
seorang Gabenor British dengan bantuan Majlis Mesyuarat Persekutuan dan Majlis
Perundangan. Kedua, Singapura dijadikan tanah jajahan berasingan di bawah kuasa
seorang Gabenor British. Ketiga, Semua bidang kuasa raja-raja Melayu dalam
kerajaan Malayan Union termasuk hak menentukan dasar luar negeri diambil alih
oleh Gabenor . Keempat, Raja-raja Melayu walaupun diberi hak terhadap agama dan
adat resam Melayu tetapi tidak mempunyai kuasa ke atasnya kerana baginda hanya
bertaraf ahli biasa dalam Majlis Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Gabenor
Malayan Union. Kelima, Perlembagaan Malayan Union juga mengiktiraf taraf
kerakyatan pendatang asing melalui lunas ‘Jus Soli’ mengikut kelahiran dan juga
kelonggaran diberi kepada kaum pendatang yang memohon menjadi rakyat Malayan
Union.
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu(1948)
Melihatkan kesungguhan orang Melayu
dalam menentang habis-habisan Kerajaan British, akhirnya pada Julai 1946, British
mula bertolak ansur melalui penubuhan satu jawatankuasa kerja yang terdiri dari
wakil-wakil UMNO, wakil raja-raja negeri Melayu dan wakil kerajaan British.
Tujuan penubuhan jawatankuasa tersebut
adalah untuk menggubal satu perlembagaan yang baharu dan ianya telah
dipersetujui melalui Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948. Perjanjian ini
telah dimeterai di King House pada 21 Januari 1948.
Mengikut perjanjian ini, negeri-negeri
Melayu Pulau Pinang dan Melaka menjadi Tanah Perlindungan British manakala
Singapura tetap menjadi tanah jajahan mereka. Kedaulatan raja-raja Melayu juga
dipulihkan. Manakala Kuasa Tertinggi British adalah di bawah Pesuruhjaya Tinggi
yang dibantu oleh Majlis Mesyuarat Kerja dan Dewan Perundangan.
Melalui perjanjian ini syarat-syarat
kewarganegaraan diperketatkan dan hak istimewa orang Melayu dipelihara.
Akibatnya wujud ketidakpuashatian di antara kaum yang menyebabkan satu
perjumpaan bagi membincangkan masalah tersebut telah diadakan di rumah Dato’
Onn dengan dihadiri Tan Cheng Lock, Thivai Singam (mewakili MIC), Malcolm
McDonald, Ronald Braddel dan pemimpin-pemimpin lain. Perjumpaan ini bersetuju
menubuhkan satu jawatankuasa yang dikenali sebagai Jawatankuasa Perhubungan
Antara Kaum pada Januari 1948. Kebanyakan cadangan mereka dimasukkan ke dalam
usul-usul perundangan yang diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan.
Melihatkan hubungan baik ini, British
telah memperkenalkan Sistem Ahli iaitu dasar kepada berkerajaan sendiri. Melalui
sistem ini, British melantik beberapa orang wakil warganegara Persekutuan Tanah
Melayu Menjadi ahli dalam Majlis Mesyuarat Kerja Persekutuan yang diberi taraf
menteri. Hal ini untuk memberi latihan kepada pemimpin tempatan bagi
mendapatkan pengalaman memerintah secara demokrasi.
Perlembagaan Malaysia(1963)
Dalam
usaha untuk mencapai kemerdekaan, satu suruhanjaya telah ditubuhkan dengan
tujuan untuk menggubal satu perlembagaan bagi Tanah Melayu. Suruhanjaya ini dinamakan
sebagai Suruhanjaya Reid sempena nama pengerusinya iaitu Lord William Reid.
Suruhanjaya ini dianggotai oleh pakar-pakar perlembagaan dari negara-negara
Komanwel. Hasilnya, beberapa pendapat, pandangan dan memorandum telah diterima
daripada semua lapisan rakyat sehingga terbentuknya sebuah perlembagaan Tanah
Melayu yang merdeka.
Syor-syor
dalam suruhanjaya ini menyentuh lima perkara iaitu kedudukan Sultan, parlimen,
bahasa, agama dan hak orang Melayu. Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
akan diketuai oleh seorang Sultan. Di samping itu, sistem kerajaan bersekutu
yang sedia ada akan diteruskan dengan adanya kerajaan pusat dan kerajaan
negeri. Raja-Raja Melayu pula akan terus kekal sebagai ketua bagi negeri
masing-masing manakala Melaka dan Pulau Pinang akan terus bergabung di dalam
Persekutuan dan diketuai oleh seorang Yang Di Pertua (Gabenor). Sistem
pentadbiran kerajaan adalah bercorak demokrasi dan Ahli Parlimen akan dipilih
melalui pilihanraya umum untuk mewakili rakyat serta mengawal pentadbiran
kerajaan.
Selain
daripada itu, Suruhanjaya Reid mencadangkan supaya bahasa Cina dan bahasa Tamil
digunakan dalam Parlimen dan Dewan Negeri. Cadangan ini telah ditolak, tetapi membenarkan
orang Cina dan orang India menggunakan bahasa masing-masing sebagai bahasa
pengantar di sekolah-sekolah rendah manakala agama Islam tetap diterima sebagai
agama rasmi Persekutuan.
Terdapat
juga beberapa cadangan yang dipinda antaranya mengenai hak istimewa orang
Melayu di mana hak keistimewaan ini mesti dipertimbangkan semula dari semasa ke
semasa atas arahan Yang Di Pertuan Agong. Persetujuan menerima pindaan tersebut
membuktikan bahawa masyarakat di Tanah Melayu mempunyai semangat bertolak ansur
yang kuat dan utuh di kalangan rakyat pelbagai kaum.
Rentetan
daripada itu, pada Januari 1956 Tunku Abdul Rahman telah mengetuai satu
rombongan ke London untuk berunding dengan Kerajaan British bagi Penggubalan
Perlembagaan Tanah Melayu Merdeka. Rundingan ini dipengerusikan oleh Lord
Lennox Boyd, Setiausaha Tanah Jajahan British dan satu persetujuan telah dicapai
mengenai tarikh kemerdekaan Tanah Melayu. Namun orang Melayu terpaksa berkorban
memberi taraf kewarganegaraan secara longgar kepada bukan Melayu. Hasil daripada
perundingan tersebut, pada 5 Ogos 1957 wakil kerajaan British dan Sultan-sultan
menandatangani Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu yang mengisytiharkan Kemerdekaan
Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957. Di mana Tanah Melayu telah menjadi sebuah
negara yang berdaulat, mengamalkan konsep demokrasi berparlimen dan raja
berperlembagaan yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri
yang pertama. Upacara sambutannya telah diadakan di Stadium Merdeka dengan
laungan ‘merdeka’ sebanyak tujuh kali.
Selepas
beberapa tahun mencapai kemerdekaan, pada 27 Mei 1961 Tunku Abdul Rahman telah
menggagaskan penubuhan negara Malaysia yang terdiri daripada Persekutuan Tanah
Melayu, Singapura, Brunei, Sarawak dan Sabah. Ia bertujuan untuk menyekat
pengaruh komunis, mengimbangi jumlah penduduk, meningkatkan kemajuan ekonomi
dan mempercepat proses kemerdekaan terhadap Singapura, Brunei, Sarawak dan
Sabah. Singapura menyambut baik idea tersebut manakala Brunei enggan menyertainya.
Manakala Sarawak dan Sabah yang mulanya menolak cadangan tersebut akhirnya
telah bersetuju apabila diberi jaminan mengenai pemerintahan sendiri.
Kesannya,
pada 17 Januari 1962 satu suruhanjaya dikenali sebagai Suruhanjaya Cobbold
telah ditubuhkan bagi meninjau pandangan penduduk negeri-negeri tersebut.
Suruhanjaya itu dipengerusikan oleh Lord Cobbold dan dianggotai oleh dua wakil
Kerajaan British, Sir Anthonv Abell dan Sir David Watherston, sementara wakil
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu pula terdiri dari Datuk Wong Pow Nee dan Encik
Mohamed Ghazali Shafie manakala Mr. H. Harris bertindak selaku Setiausaha.
Pada
tahun 1962, pilihanraya telah diadakan buat pertama kalinya di Brunei dan
Sabah. Walaubagaimanapun, tentangan yang berterusan daripada Filipina dan
Indonesia telah menyebabkan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu menghantar satu
misi ke Borneo pada tahun 1963 yang turut melaporkan bahawa pandangan awam di
mana rata-rata menyokong penubuhan Malaysia. Selepas melalui segala cabaran
akhirnya Malaysia secara rasmi telah dibentuk pada 16 September 1963 di mana
terdiri daripada Persekutuan Malaya, Sabah, Sarawak dan Singapura, manakala
Brunei pula telah menolak. Pengisytiharan tersebut dibuat di Stadium Merdeka,
Kuala Lumpur. Upacara membaca deklarasi penubuhan Malaysia itu telah dilakukan
di hadapan Yang Di Pertuan Agong, Raja-Raja Melayu, Gabenor-Gabenor Pulau Pinang,
Melaka, Singapura, dan Sabah. Turut serta dalam upacara itu ialah tiga orang
pemimpin dari tiga buah negeri yang baru di dalam Persekutuan Malaysia iaitu
En. Lee Kuan Yew, En. Donald Stephens dan En. Stephen Kalong Ningkan. Namun
pada tahun 1965, Singapura telah dikeluarkan dari Malaysia dan membentuk sebuah
kerajaan sendiri yang merdeka.
Perlembagaan
Persekutuan mempunyai 183 Perkara yang dibahagikan kepada 15 Bahagian.
Perlembagaan Persekutuan mempunyai peruntukan-peruntukan mengenai perkara seperti
kebebasan asasi rakyat, kewarganegaraan, badan perundangan, badan pemerintah,
badan kehakiman, kewangan, pembahagian kuasa antara kerajaan Persekutuan dengan
kerajaan-kerajaan negeri, kedudukan istimewa orang Melayu, tanah, pembangunan
negara, perkhidmatan awam dan pilihan raya.
PETA
MINDA BAGI KONSEP PERLEMBAGAAN :
UNSUR-UNSUR
TRADISI DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK
Unsur-unsur
tradisi amat penting bagi mewujudkan identiti Malaysia dan memupuk persefahaman
ke arah perpaduan. Dalam perlembagaan Malaysia, unsur tradisional yang telah dibincangkan ialah,
bahasa kebangsaan, agama persekutuan, kedudukan istimewa orang Melayu dan
Bumiputera Sabah dan Sarawak serta pemerintahan beraja. Berikut ialah antara
unsur yang telah dibincangkan di dalam Perlembagaan Malaysia 1963 dalam memupuk
hubungan etnik yang lebih kukuh di Malaysia kea rah pencapaian konsep 1
Malayasia:
1. BAHASA
MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN (PERKARA 152)
Fasal (1) Perkara 152 dalam
Perlembagaan telah memaktubkan bahasa kebangsaan negara Malaysia ialah bahasa
Melayu. Berpadanan dengan fungsinya sebagai bahasa kebangsaan, bahasa Melayu
diharapkan dapat menjadi penyatu kepada kepelbagaian bangsa yang ada di
Malaysia. Hasrat ini merupakan hasrat murni tanpa menidakkan hak bangsa lain,
seperti Cina dan India dalam mengekalkan hak mereka untuk berbahasa dalam
bahasa ibunda masing-masing.
Kedudukan yang sedemikian memang
wajar kerana bahasa Melayu telah meresap ke dalam badan Perlembagaan sejak
dahulu lagi sepertimana yang terkandung dalam Perkara 160(2) di mana orang Melayu
dilambangkan dengan bahasa Melayu. Kenyataan ini juga dapat dilihat dalam
peruntukan di bawah Perkara 10(4) yang turut meletakkan Bahasa Melayu sebagai
antara perkara yang kedudukannya tidak boleh dipersoalkan atas nama kebebasan
bersuara.
Meskipun begitu, Perlembagaan
menyedari bahawa kedudukan sedemikan tidak harus digunakan secara zalim dan
digunakan sesuka hati. Justeru itu, sedikit kelonggaran dapat diperhatikan pada
fasal tertentu di bawah Perkara 152 iaitu fasal (1)(a) dan 1(b) iaitu membenarkan
pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa lain asalkan ia tidak dalam konteks
kegunaan rasmi. Hal ini berlaku sebelum merdeka lagi bahkan selepas merdeka.
Cuma, terdapat beberapa perkara ataupun dasar dan undang-undang yang berlawanan
dengan peruntukan dan amalanPerlembagaan telah dimulakan. Hal seperti inlah
yang tidak boleh dipandang enteng oleh semua pihak.
Contohnya seperti yang termaktub dalam
Seksyen 17(1) iaitu Menteri mempunyai kuasa mengecualikan penggunaan bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar di mana-mana institusi pendidikan lain.
Peruntukan tersebut jelas menunjukkan bahawa kedudukan dan martabat bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar telah mengalami perubahan. Hal ini terjadi ekoran daripada pengiktirafan
yang telah dibuat terhadap Institusi Pendidikan Swasta (IPS) sebagai sebahagian
daripada Sistem Pendidikan Kebangsaan melalui Seksyen 16 Akta 1996. Lantaran
itu, IPS mempunyai pilihan dalam hal penggunaan bahasa pengantar sama ada untuk
mengikut amalan sekolah kebangsaan atau sekolah jenis kebangsaan atau memohon
pengecualian mengikut seksyen 17 akta berkenaan. Dalam konteks lain, IPS
mempunyai kebebasan seluas-luasnya dalam menentukan penggunaan bahasa
pengantar. Kelonggaran inilah yang merendahkan martabat bahasa Melayu sekali
gus melemahkan pencapaian falsafah dan matlamat dasar pendidikan
kebangsaan.
Hakikat yang sebenarnya pula,
Seksyen 75 sebenarnya tidak memberikan apa-apa kuasa kepada Menteri dalam
menghendaki pengajaran mata pelajaran tertentu yang relevan dalam konteks
pendidikan bersepadu dan kenegaraan di peringkat menengah atas kerana Menteri
hanya boleh meminta institusi pendidikan swasta untuk mengajarkan mata
pelajaran bahasa kebangsaan apabila bahasa lain digunakan sebagai bahasa
pengantar. Hal ini bermakna bahawa Menteri tidak diberi kuasa yang jelas untuk
membolehkan pengajaran mata pelajaran bahasa Melayu diwajibkan. Selain itu,
bahasa Melayu hanya diajarkan sebagai mata pelajaran tambahan di samping mata
pelajaran lain yang diajarkan di institusi pendidikan tinggi swasta. Kesan lain yang ketara ialah bahasa Melayu
mungkin tidak mempunyai tempat dalam kurikulum pendidikan swasta kerana bukan
sahaja boleh tidak menjadi bahasa pengantar tetapi boleh juga tidak menjadi
bahasa wajib. Malahan, kedudukannya sebagai bahasa pilihan sebagai bahasa asing
tidak disebut sama sekali. Oleh itu, di manakah letaknya kedudukan bahasa Melayu
itu di negara kita sekarang ini?.
2. KEKUATAN
BAHASA MELAYU
Sejarah
membuktikan bahawa Bahasa Melayu telah diterima sebagai lingua franca atau
bahasa komunikasi utama sejak zaman kesultanan Melayu Melaka pada abad ke-15
lagi. Bahasa ini digunakan secara meluas dalam bidang perdagangan dan hubungan
diplomatik. Dalam Kitab Sejarah Melayu ada menyebutkan bagaimana para pedagang
bertungkus lumus mempelajari Bahasa Melayu dan menguasainya bagi memudahkan
mereka berurusan dengan pemimpin dan masyarakat setempat yang telah lama
menggunakan bahasa itu.
Dalam
konteks hubungan antarabangsa, surat-surat rasmi dan dokumen perjanjian turut
menggunakan Bahasa Melayu yang menggunakan tulisan jawi. Ini membuktikan bahasa
Melayu dapat difahami oleh pelbagai kaum termasuk pihak British. Kalau mereka
tidak mengerti pun ada munsyi atau guru Bahasa Melayu yang akan mengajar
mereka. Begitu juga dokumen-dokumen lain seperti undang-undang tubuh
negeri-negeri Melayu telah menggunakan Bahasa Melayu dengan tulisan Jawi sebagai
medium. Semua ini membuktikan kepada kita betapa Bahasa Melayu pernah mencapai
tahap yang tertinggi dan diguna sehingga ke peringkat antarabangsa.
Memandangkan
Bahasa Melayu telah diguna sekian lama sebagai bahasa rasmi dan basahan,
sebagai bahasa komunikasi dan persuratan maka Bahasa Melayu telah dipersetujui
dan disepakati bersama oleh pemimpin pelbagai kaum di negara ini agar menjadi
bahasa kebangsaan bagi persekutuan Malaysia yang merdeka pada tahun
1957.Malahan permuafakatan pelbagai kaum itu dirakamkan dalam bentuk dokumen
tertinggi dan luhur iaitu Perlembagaan Negara sepertimana yang termuat dalam
Perkara 152, para 1 sebagai bahasa bagi persekutuan Tanah Melayu atau Malaysia
yang merdeka. Maka sejak itu Bahasa Melayu berkembang luas penggunaannya termasuk
menjadi bahasa perantaraan di sekolah-sekolah dan menjadi bahasa rasmi di semua
agensi kerajaan termasuk di mahkamah.Jelas sekali Bahasa Melayu telah diiktiraf
oleh semua kaum sebagai bahasa utama dan dapat digunakan bersama untuk mencapai
matlamat perpaduan.
3.
PERKAITAN BAHASA MELAYU DENGAN
KONSEP 1 MALAYSIA
Bahasa Melayu memiliki banyak
peranan. Salah satunya ialah bahasa perpaduan. Fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan merupakan
perkara paling utama dalam merealisasikan konsep 1 Malaysia. Perpaduan dapat
diterjemahkan sebagai satu proses yang
menyatupadukan rakyat dan seluruh masyarakat dan negara supaya setiap anggota
masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta perasaan cinta
dan bangga akan tanah air. Tuntasnya, bahasa Melayu merupakan bahasa yang
menjadi lambang penyatuan suara yang digunakan sebagai alat perhubungan di
dalam lingkungan satu kelompok manusia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan
agama di negara ini.
Matlamat 1 Malaysia adalah ingin membentuk satu identiti
masyarakat Malaysia melalui budaya dan aspek terpenting bagi melahirkan satu
budaya melalui satu bahasa dan satu suara. Sejarah membuktikan bahawa perpaduan
amatlah sukar dicapai oleh masyarakat pelbagai ras dan etnik tetapi perkara
tersebut bukan mustahil. Salah satu contoh dapat diperhatikan melalui sistem
pendidikan negara kita.
Seperti
yang kita semua sedia maklum, sistem pendidikan kebangsaan dipecahkan kepada
dua model, iaitu sekolah yang berteraskan bahasa kebangsaan dan sekolah yang
berteraskan bahasa lain, selain daripada bahasa kebangsaan. Sekolah yang
berteraskan bahasa kebangsaan bermaksud sekolah yang menggunakan bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar, manakala sekolah yang berteraskan bahasa lain merujuk
kepada kategori sekolah jenis kebangsaan, seperti Sekolah Jenis Kebangsaan Cina
(SJKC) yang menggunakan bahasa Mandarin dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
(SJKT) yang menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar, selain bahasa
Melayu sebagai salah satu mata pelajaran wajib diajarkan dan dipelajari.
Pembentukan
sistem pendidikan yang sedemikian rupa adalah untuk menggantikan sistem
pendidikan semasa zaman kolonial yang mempunyai empat sistem pendidikan yang
terpisah, iaitu pendidikan Melayu, Cina, India dan Inggeris. Sekolah Melayu,
Cina dan India ini dikenali sebagai sekolah vernakular. Sekolah-sekolah ini
berbeza antara satu sama lainnya dari aspek bahasa pengantar, kurikulum,
kandungan kurikulum yang digunakan, dan penawaran peringkat pendidikan yang
ditawarkan. Bagi sekolah Melayu dan Tamil, pendidikan ditawarkan sehingga tahun
enam sekolah rendah, manakala sekolah Cina sehingga menengah rendah, dan
sekolah Inggeris pula sehingga peringkat tinggi.
Persoalan besar yang dihadapi para pemimpin dan pendidik
selepas Perang Dunia Kedua ialah mencari formula ataupun strategi bagi
melahirkan satu masyarakat Malaysia yang bersatupadu, yakni masyarakat majmuk
yang mempunyai keazaman, kesanggupan dan kesediaan untuk hidup bersama dengan
rukun dan damai serta mempunyai kesedaran, keperibadian dan nilai-nilai sebagai
rakyat Malaysia. Satu cara yang penting untuk mewujudkan perpaduan di dalam
sesebuah negara ialah menerusi pendidikan.
Selain daripada itu,
bagi menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia ini ialah melalui penggunaan bahasa kebangsaan. Penggunaan
satu bahasa perhubungan dan persefahaman di antara semua kaum dapat diwujudkan
tanpa menimbulkan rasa curiga. Langkah ini mempercepatkan lagi perpaduan dan
rasa hormoni antara kaum di negara ini. Tambahan pula, Ordianan Pelajaran 1957
memperakui dan mewajibkan semua jenis sekolah menggunakan sukatan pelajaran
yang sama manakala Bahasa Melayu pula digunakan sebagai bahasa pengantar di
semua sekolah, khusus untuk membantu perpaduan kaum dan menjadi wahana berkesan
untuk komunikasi pelbagai kumpulan etnik dan masyarakat pelbagai dialek atau
bahasa di negara.
Mengambil
iktibar terhadap keadaan yang berlaku semasa zaman kolonial itu, maka sekolah
vernakular tidak diteruskan lagi. Hal ini adalah kerana, bagi sebuah negara
yang merdeka dan ingin terus merdeka, kedamaian dan kemajuan negara bangsa
menjadi agenda utama, dan penyatuan antara bangsa yang pelbagai ini telah
diusahakan dengan pelbagai cara. Antara langkah yang telah dilaksanakan
termasuklah mewajibkan mata pelajaran Bahasa Melayu pada semua peringkat
sekolah, baik rendah mahupun menengah, dan diajarkan di sekolah kebangsaan dan
jenis kebangsaan. Lanjutan daripada usaha tersebut, perkembangan pendidikan
terkini ialah pihak pemerintah akan mewujudkan sekolah wawasan untuk penyatuan
bangsa dan sebagai ruang untuk menggunakan bahasa Melayu sebagai alat perpaduan
bangsa.
Perancangan
dan pelaksanaan sekolah wawasan yang menyatukan dua atau tiga buah sekolah
rendah yang berlainan aliran di dalam kawasan yang sama, merupakan usaha
terkini pihak pemerintah dalam merealisasikan hasrat negara bangsa. Dalam
penubuhan sekolah wawasan ini, sekolah yang berlainan aliran akan berkongsi
kemudahan asas, seperti padang, kantin, dan lapangan perhimpunan tanpa
menidakkan peranan sedia ada sekolah jenis kebangsaan yang terpilih dalam
kelompok pembentukan sekolah wawasan tersebut.
Secara
eksplisitnya, pembentukan sekolah wawasan ini adalah untuk menyatukan dua atau
tiga buah sekolah yang dahulunya berasingan menjadi satu. Secara implisitnya
pula adalah untuk membentuk satu kesatuan pendidikan dalam jumlah yang lebih
besar. Walaupun masih mengekalkan Kurikulum Kebangsaan, iaitu bahasa Melayu
digunakan sebagai bahasa pengantar di sekolah kebangsaan, manakala sekolah
jenis kebangsaan Cina dan Tamil, masing-masingnya mengekalkan bahasa Mandarin
dan Tamil, situasi ini tidak menghalang usaha penyatuan ketiga-tiga bangsa
tersebut.
Dengan
penubuhan sekolah wawasan, usaha mewajibkan mata pelajaran bahasa Melayu tidak
lagi dianggap sebagai usaha utama kerana usaha ini sememangnya telah
dilaksanakan sejak sekian lama. Sebaliknya, usaha penyatuan dilaksanakan
melalui kaedah yang baharu, iaitu melalui Perhimpunan Bulanan yang melibatkan
kedua-dua atau ketiga-tiga buah sekolah. Dalam perhimpunan ini, bahasa Melayu
dijadikan sebagai bahasa rasminya, dan penggelompokan dua atau tiga buah
sekolah berlainan aliran ini memudahkan usaha negara untuk menyatukan
murid-murid ini dalam sebuah kesatuan.
Selain itu, 1 Malaysia sudah pastinya dapat diwujudkan
melalui pembentukan jati diri bangsa Malaysia yang menggunakan bahasa
komunikasi yang mudah difahami. Penyatuan rakyat melalui bahasa Melayu sebagai
bahasa perpaduan boleh diwujudkan melalui penerapan nilai-nilai murni seperti
yang tercatat dalam matlamat Falsafah
Pendidikan Kebangsaan, iaitu ke arah
pembentukan masyarakat yang bersatu padu.
Selaras dengan konsep 1 Malaysia, bahasa Melayu bukan
sahaja mampu menyampaikan pelbagai ilmu malahan ia juga memikul tanggungjawab
yang besar sebagai bahasa persatuan dan kesatuan kaum di Malaysia. Perkara ini
telah dibuktikan sejak sekian lama kerana melalui perpaduan yang kukuh dan
persefahaman kaum yang kuat dalam kalangan masyarakat, suasana politik dan
sosial juga turut stabil sekali gus merancakkan lagi sektor ekonomi negara.
Secara tuntasnya, inilah berkat hasil bahasa Melayu yang dijadikan bahasa
pengantar utama dalam sistem pendidikan negara ini sejak awal tahun
70-an.Selain itu, Bahasa Melayu juga telah memperkasa anak watan dalam pelbagai
bidang khususnya bidang pendidikan, sains dan teknologi, ekonomi sekali gus
dapat melahirkan golongan kelas menengah yang menjadi sinergi dan sumber
manusia yang terus menjadi pemangkin pembangunan bangsa dan negara.
Bahasa Melayu yang
dahulunya hanya berperanan sebagai lingua franca dan juga bahasa kedua akhirnya
menjadi bahasa pengantar, bahasa ilmu, bahasa komunikasi, bahasa perundangan,
bahasa pentadbiran dan bahasa yang dapat mengungkapkan pelbagai genre dan
domain ilmu. Oleh hal yang demikian,bagi memastikan semangat dan kecintaan
terhadap kepentingan dan kemampuan bahasa Melayu memainkan peranannya sebagai
bahasa ilmu dan wahana merealisasikan Gagasan 1 Malaysia, usaha promosi harus
dipergiat dari semasa ke semasa. Contohnya sepertimana yang telah diutarakan oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang
meletakkan tiga matlamat ke arah
mempertingkatkan kembali martabat dan kedudukan bahasa Melayu.
Antara matlamat yang
diingini oleh Dewan Bahasa dan Pustaka ialah mengembalikan maruah
dan wibawa bahasa Melayu sesuai dengan statusnya sebagai bahasa kebangsaan dan
bahasa rasmi seperti yang termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan
dan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967, menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa
komunikasi sosial untuk kehidupan moden dan menjadikan bahasa Melayu sebagai
bahasa ilmu dan bahasa pengucapan budaya tinggi.
Berdasarkan statusnya
sebagai bahasa kebangsaan, fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi tidak
perlu dipersoalkan lagi apabila rata-rata anak-anak berinteraksi dengan rakan
sebaya di sekolah, majikan dan pekerja berkomunikasi di pejabat bahkan urusan
jual beli di pasar raya juga kita sering mendengar bahasa Melayu diujarkan.
Kesimpulannya, Gagasan 1
Malaysia yang dicetuskan oleh Perdana Menteri adalah selangkah di hadapan kita.
Perbezaan bahasa bukan lagi penghalang ke arah usaha murni kerajaan ini kerana
kita adalah satu bangsa, satu bahasa dalam Gagasan 1 Malaysia. Bersama kita
menyokong usaha DBP ke arah pencapaian 1 Malaysia.
4.
HAK
ISTIMEWA ORANG MELAYU DAN BUMIPUTERA SABAH DAN SARAWAK
Kedudukan istimewa orang Melayu bukanlah sesuatu yang baru. Sebagai
bukti, perkara ini telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
tahun 1948. Peruntukan ini diwujudkan bertujuan menjaga hak orang Melayu
sebagai penduduk asal negara. Peruntukan ini juga bertujuan mempertingkatkan
kemajuan orang Melayu yang ketinggalan dalam semua bidang kehidupan, supaya
setaraf dengan kaum bukan Melayu yang lebih maju. Sebelum perjanjian ini
ditubuhkan, pihak British telah memperkenalkan Malayan Union yang sekaligus
telah melenyapkan kekuasaan Raja-Raja Melayu, agama Islam dan adat istiadat
Melayu, malah hak kerakyatan secara jus soli kepada orang bukan Melayu adalah
dianggap percubaan menghapuskan hak dan masa depan orang Melayu. Oleh hal yang
demikian, orang-orang Melayu melakukan penentangan secara meluas. Disebabkan
penentangan yang sangat hebat daripada orang Melayu, pihak British telah
membubarkan Malayan Union dan menggantikannya dengan Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu 1948.
Menyentuh tentang hak-hak
keistimewaan orang Melayu, sejarah awalnya bermula dengan rungutan-rungutan dan
desakan-desakan yang dibuat oleh raja Melayu dalam sidang durbar yang bermula
dalam tahun 1897 di Kuala Kangsar. Sekitar tahun 1913, pelbagai enakmen untuk
melindungi tanah orang Melayu mula diluluskan. Meskipun surahanjaya Reid tidak
bersetuju dengan cadangan UMNO dan perikatan supaya kedudukan ini dikekalkan,
parti yang memerintah berpendapat bahawa pandangan surahanjaya tersebut tidak
dapat diterima. Selepas 1971, peruntukan ini dipinda dan diperluaskan untuk
meliputi kedudukan rakyat asal Sabah dan Sarawak. Oleh hal yang demikian,
perlembagaan telah dirangka berdasarkan nasihat daripada Suruhanjaya Reid yang
telah melakukan kajian pada tahun 1956. Perlembagaan itu kemudiannya
berkuatkuasa apabila negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
Di dalam Perlembagaan Malaysia,
terdapat beberapa kriteria yang diketegorikan sebagai orang Melayu. Antaranya
ialah individu yang lazimnya bertutur dalam Bahasa Melayu, menganut agama Islam
dan juga mengamalkan adat istiadat Melayu. Manakala, semua suku kaum yang
terdapat di Sabah dan Sarawak di kira sebagai bumiputera dan layak menerima hak
keistimewaan seperti yang terkandung dalam perlembagaan. Terdapat beberapa
rasional tertubuhnya Perkara 153 Perlembagaan Malaysia. Hal ini adalah untuk
mengabil kira semangat persefahaman, toleransi, berkongsi kuasa dan sedia
berkorban dalam kalangan orang Melayu dan bukan Melayu ketika penggubalan
perlembagaan. Hal ini juga berkaitan dengan intipati kontrak sosial yang
sebelum ini telah dilaksanakan.
Perkara 153 Perlembagaan Malaysia
telah meletakkan Yang di-Pertuan Agong sebagai pemimpin yang bertanggungjawab
dalam menjaga hak-hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera bagi negeri-negeri
Borneo serta kepentingan-kepentingan yang lain mengikut peruntukan perkara
tersebut. Perkara 153 Perlembagaan telah memaktubkan keistimewaan orang Melayu
dan Bumiputera Sabah dan Sarawak meliputi jawatan dalam perkhidmatan awam,
biasiswa, pendidikan, perniagaan dan kemudahan khas lain yang diperlukan. Namun
begitu, perkara ini dilaksanakan tanpa melakukan penindasan kepada kaum-kaum
lain. Sebagai contoh, hak istimewa seseorang yang berbangsa Melayu tersebut
tidak dapat diberikan sekiranya terdapat kaum lain yang lebih berkelayakan dan
sudah menerima biasiswa yang ditawarkan. Tiada penarikan semula biasiswa yang
telah ditawarkan kepada kaum yang berlainan walaupun terdapat orang Melayu yang
memohon mendapatkan biasiswa tersebut.
Bagi perkhidmatan awam, Yang
di-Pertuan Agong menentukan rezab bagi orang Melayu dan bumiputera Sabah dan
Sarawak dengan memperuntukkan kadar bilangan jawatan dalam perkhidmatan
tersebut yang baginda fikirkan perlu. Namun begitu, layanan yang sama rata
tetap diberikan kepada setiap kaum dari segi kenaikan pangkat, gaji dan
kebajikan yang lain. Hal ini ialah satu tindakan yang rasional kerana pada
zaman penjajah orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak hanya mempunyai
peluang yang sedikit untuk menganggotai perkhidmatan awam. Dengan ini, semua
kaum dapat berkerjasama di bawah satu bumbung dan belajar untuk berkerjasama
dengan semua pihak bagi memastikan kecemerlangan bidang yang diceburi. Selain
itu, dengan terbentuknya Perkara 153 ini, hak orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak akan terbela
dengan mengimbangi jumlah perkerja pelbagai kaum yang menganggotai perkhidmatan
awam.
Di samping itu, dengan
tertubuhnya Perlembagaan Malaysia, mampu memperbetulkan keseimbangan ekonomi
antara orang Melayu dengan bukan Melayu. Semasa zaman penjajahan British,
kebanyakan sumber ekonomi dieksplotasi oleh kaum Cina. Kaum Melayu hanya
dijadikan buruh-buruh yang bekerja sebagai petani, nelayan mahupun buruh.
Perkara 153 dilihat dapat membantu orang Melayu dan bumiputera untuk memajukan
diri. Hal ini kerana, sekiranya orang Melayu mahupun bumiputera memohon
pinjaman bank, permohonan mereka akan
diproses terlebih dahulu. Walaupun begitu, permohonan kaum lain tidak sesekali
diabaikan sekiranya mereka memenuhi kriteria yang diperlukan. Secara tidak
langsung, jurang antara bangsa melayu serta bumiputera Sabah dan Sarawak dengan
kaum-kaum lain dapat dirapatkan dan melahirkan masyarakat majmuk yang murni.
Dalam sistem pendidikan, orang
Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak juga mendapat keistimewaan mereka yang
tersendiri. Hal ini kerana, sistem pendidikan tinggalan penjajah suatu ketika
dahulu telah membiarkan golongan ini keciciran dalam pembelajaran. Dengan
tertubuhnya Perlembagaan Malaysia, secara tidak langsung hak-hak orang Melayu
serta bumiputera Sabah dan Sarawak ini terbela. Hal ini terbukti apabila kuota
kemasukan orang Melayu dan bumiputera ialah lebih banyak daripada kaum lain
untuk ke sekolah berasrama penuh. Walaupun begitu, kedudukan kaum lain tidak
terjejas. Kerajaan tidak sekali-kali menghapuskan sekolah Cina dan Tamil untuk
memberi peluang kepada mereka meneruskan pengajian. Toleransi antara kaum juga
menyebabkan pemberian pendidikan diberikan kepada semua kaum menerusi
Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang memberi pinjaman kepada
semua untuk pembiayaan kos pendidikan. Oleh hal yang demikian, tiada rasa tidak
puas hati akan wujud dalam kalangan rakyat yang pelbagai di Malaysia.
Kesimpulannya, pelbagai cara yang
telah dilaksanakan oleh kerajaan bagi membentuk masyarakat berbilang kaum yang
bersatu padu. Oleh hal yang demikian, sebagai rakyat Malaysia, seharusnya kita
mempunyai kesedaran dalam menjayakan program yang telah dirancang dan juga
bertanggungjawab bagi memastikan negara terus aman dan damai.
aku laaaaa
zul
tel.:
fax:
tel.:
fax:
Tags:
pelajar ipg
sangat membantu :)
ReplyDelete