jurnal reflektif bahasa melayu selepas pnp




Jom berkongsi ilmu untuk membuat refleksi di dalam kelas selepas pengajaran dan pempelajaran.

JURNAL REFLEKTIF PENGAJARAN

Jurnal Reflektif Pengajaran
Tahap Refleksi
Saya masuk ke kelas 1 Amanah dengan penuh yakin dan bersemangat. Saya telah merancang pengajaran yang hendak diajar pada hari ini dengan

     Pada awal pengajaran saya menerangkan secara ringkas aspek-aspek yang terdapat dalam pantun. Semasa pengajaran berlangsung saya banyak menggunakan teknik soal jawab. Saya mendapati pelajar memberikan kerjasama yang baik semasa soalan diajukan. Beberapa orang pelajar mengangkat tangan untuk menjawab soalan tersebut. Salah seorang daripadanya ialah Nazlida. Namun ada beberapa orang pelajar tidak dapat menjawab dengan tepat latihan yang telah diberikan.

     Saya terpanggil untuk mengetahui apakah sebenarnya yang berlaku. Adakah pelajar tidak faham dengan apa yang telah diterangkan oleh saya? Adakah pengajaran saya terlalu cepat sehingga pelajar tidak dapat mengikutinya? Adakah kaedah yang saya gunakan tidak memberi kesan kepada pelajar-pelajar? Dan pelbagai soalan lain lagi yang bermain di fikiran saya. Setelah menerima jawapan daripada seorang pelajar barulah saya sedar bahawa ada pelajar yang tidak faham maksud pantun tersebut.

     Saya menyedari bahawa untuk memahami sesebuah teks pantun pelajar haruslah mempunyai pengetahuan dari segi membuat huraian  terhadap sesuatu maksud pantun. Namun saya yakin bahawa penerangan daripada guru semata-mata tidak dapat membantu pelajar untuk memahami maksud tersirat di sebalik pantun. Saya rasa pelajar patut mengetahui kaedah lain untuk memahami maksud pantun tersebut.

     Pada minggu  akan datang saya akan mengajarkan maksud pantun secara terperinci dalam tempoh masa yang lebih panjang dengan memberi lebih banyak penerangan maksud pantun kepada pelajar. Aktiviti latih tubi perlu diberi lebih kerap supaya pelajar dapat mengusai maksud sesebuah pantun. Saya berharap dengan cara ini pelajar akan dapat memahami maksud pantun dengan lebih baik.






Refleksi deskriptif









Refleksi Dialog









Refleksi Kritikal


 (Kefahaman baharu)





(Tindakan)






aku laaaaa
zul
tel.:
fax:


aku laaaaa
zul
tel.:
fax: