jurnal reflektif bahasa melayu selepas pnp
Jom berkongsi ilmu untuk membuat refleksi di dalam kelas selepas pengajaran dan pempelajaran.
JURNAL REFLEKTIF PENGAJARAN
Jurnal
Reflektif Pengajaran
|
Tahap
Refleksi
|
Saya
masuk ke kelas 1 Amanah dengan penuh yakin dan bersemangat. Saya telah
merancang pengajaran yang hendak diajar pada hari ini dengan
Pada awal pengajaran saya menerangkan secara
ringkas aspek-aspek yang terdapat dalam pantun. Semasa pengajaran berlangsung
saya banyak menggunakan teknik soal jawab. Saya mendapati pelajar memberikan
kerjasama yang baik semasa soalan diajukan. Beberapa orang pelajar mengangkat
tangan untuk menjawab soalan tersebut. Salah seorang daripadanya ialah
Nazlida. Namun ada beberapa orang pelajar tidak dapat menjawab dengan tepat
latihan yang telah diberikan.
Saya terpanggil untuk mengetahui apakah
sebenarnya yang berlaku. Adakah pelajar tidak faham dengan apa yang telah
diterangkan oleh saya? Adakah pengajaran saya terlalu cepat sehingga pelajar
tidak dapat mengikutinya? Adakah kaedah yang saya gunakan tidak memberi kesan
kepada pelajar-pelajar? Dan pelbagai soalan lain lagi yang bermain di fikiran
saya. Setelah menerima jawapan daripada seorang pelajar barulah saya sedar
bahawa ada pelajar yang tidak faham maksud pantun tersebut.
Saya menyedari bahawa untuk memahami
sesebuah teks pantun pelajar haruslah mempunyai pengetahuan dari segi membuat
huraian terhadap sesuatu maksud
pantun. Namun saya yakin bahawa penerangan daripada guru semata-mata tidak
dapat membantu pelajar untuk memahami maksud tersirat di sebalik pantun. Saya
rasa pelajar patut mengetahui kaedah lain untuk memahami maksud pantun
tersebut.
Pada minggu akan datang saya akan mengajarkan maksud pantun
secara terperinci dalam tempoh masa yang lebih panjang dengan memberi lebih
banyak penerangan maksud pantun kepada pelajar. Aktiviti latih tubi perlu
diberi lebih kerap supaya pelajar dapat mengusai maksud sesebuah pantun. Saya
berharap dengan cara ini pelajar akan dapat memahami maksud pantun dengan
lebih baik.
|
Refleksi
deskriptif
Refleksi
Dialog
Refleksi
Kritikal
(Kefahaman
baharu)
(Tindakan)
|
aku laaaaa
zul
tel.:
fax:
tel.:
fax:
aku laaaaa
zul
tel.:
fax:
tel.:
fax:
Tags:
pendidik