jurnal matematik


PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATEMATIK DI KALANGAN GURU-GURU PELATIH UTM
Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

ABSTRAK  :  Kajian  ini  dijalankan  bertujuan  untuk  meninjau  penggunaan  Information Communication  Technology (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) Matematik di kalangan  guru  pelatih  Universiti  Teknologi  Malaysia  (UTM).  Tiga  aspek  telah  dikaji  bagi menjawab   persoalan   kajian   iaitu   kelebihan   menggunakan   ICT   dalam   P&P   Matematik, kelemahan penggunaan ICT dalam P&P Matematik dan  masalah-masalah yang dihadapi oleh guru  pelatih  UTM  dalam  menggunakan  ICT  dalam  P&P  Matematik.  Sampel  kajian  terdiri daripada lima orang guru pelatih UTM yang menjalani latihan mengajar di  sekolah-sekolah berhampiran. Kajian ini menggunakan dua teknik tinjauan iaitu temubual dan cerapan terhadap guru pelatih. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis kualitatif. Dapatan kajian mendapati  guru-guru  pelatih  kurang  meggunakan  ICT  dalam  P&P  Matematik.  Ini  adalah disebabkan  oleh   faktor-faktor   luaran  seperti  kemudahan  ICT  yang  tidak  sempurna  dan ketidaksesuaian isi pengajaran yang  telah tersedia. Beberapa usul telah dikemukakan kepada pihak yang terlibat iaitu tenaga mahir, guru pelatih dan  pihak sekolah bagi memantapkan lagi penggunaan ICT dalam P&P Matematik.

ABSTRACT : The purpose of this research is to study the use of Information Communication Technology (ICT) in Mathematics teaching and learning processes among the trainee teachers. Three  aspects  were  studied  to  answer  the  questions  of  this  research.  The  aspects  are  the advantages uses of the ICT in Mathematics’ teaching and learning, the disadvantages uses of the ICT in Mathematics’ teaching and learning and the problems in the use of ICT in Mathematics’ teaching and learning. This research samples consist of five trainee teachers who are teaching in nearby schools. There were two technique used for this research: observations and interviews. The research shows that the trainee teachers do not frequently using ICT in their teaching and learning of Mathematics. This is because of the external factors such as lack of ICT’s facilities and contents of learning are not suitable for the learning session. A few suggestions are given to the expertise, trainee teachers and school to further consolidate the use of ICT in teaching and Learning of Mathematics.

Katakunci : Information Communication Technology (ICT), Mathematics

PENGENALAN

Kerajaan  Malaysia  melalui  Kementerian  Pelajaran  Malaysia  (KPM)  menekankan  bahawa penyaluran  maklumat  yang  lebih  berkesan  khususnya  dalam  bidang  Sains  dan  Matematik seharusnya menggunakan  peralatan terkini iaitu pengunaan teknologi maklumat. Bermula dari kaedah Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) yang menggunakan papan hitam dan kapur, bertukar kepada kaedah yang lebih canggih iaitu penggunaan komputer, bahan elektronik, liquid crystal display (LCD), kamera video digital dan lain-lain dalam bilik darjah.


Dalam era digital ini, komputer digunakan untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Salah satu penggunaan Information Communication Technology (ICT) dalam Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)  ialah  melalui  penggunaan  komputer.  Di  negara  kita  pengetahuan  dan  penggunaan komputer di sekolah semakin berkembang.

Guru  dan   pelajar   juga   digalakkan   melayari   internet   sebagai   sumber   tambahan   untuk mendapatkan  maklumat untuk tujuan P&P. Selain daripada perisian untuk pengajaran Sains, Matematik dan bahasa Inggeris  yang dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran, guru-guru boleh mengambil inisiatif membina perisian mereka sendiri dengan menggunakan komputer riba yang juga dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran menurut Kassim Abbas (2006).

Manakala CD-ROM (Read Only Memory) atau ingatan baca sahaja cakera padat merupakan salah satu media  yang dapat digunakan untuk membantu proses P&P. penggunaan CD-ROM sama pentingnya dengan penggunaan buku rujukan. Malah kerana saiznya yang kecil ia mudah disimpan dan dengan dibawa. Isi  kandungannya pula lebih banyak dapat disimpan. Gabungan elemen teks, grafik, audio, video dan animasi menjadikannya lebih menarik serta memudahkan pemahaman tentang sesuatu konsep menurut Ismail Zain, (2003).

PERNYATAAN MASALAH

Para pendidik perlu memantapkan diri dengan ilmu pengetahuan berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi  kerana penggunaan ICT dalam proses P&P di UTM sudah lama digunakan, maka sudah pasti timbul pelbagai reaksi mengenai penggunaannya walaubagaimanapun fakulti pendidikan (FP) sudah dilengkapi dengan segala  prasarana ICT seperti kemudahan projektor, kemudahan akses internet yang baik serta makmal-makmal komputer, malah para pendidik juga turut  dibekalkan  dengan  komputer  masing-masing.  Pihak  yang  berkaitan  perlu  mengambil langkah-langkah yang difikirkan perlu agar proses P&P berasaskan ICT dapat berjalan dengan lancar.  Justeru  itu  fokus  kajian  adalah  kepada  mengenalpasti  sejauhmana  bakal-bakal  guru mengaplikasikan penggunaan ICT disekolah. Adakah penggunaan ICT ini dapat membantu para pendidik dan pelajar dalam proses P&P, sumber ICT yang digunakan dan masalah-masalah yang dihadapi oleh para pendidik dan pelajar dalam menggunakan ICT dalam P&P.

OBJEKTIF KAJIAN

i.          Mengenalpasti kelebihan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Matematik.
ii.          Mengenalpasti kelemahan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Matematik.
iii.        Mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh guru-guru pelatih dalam menggunakan ICT
dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik.

KEPENTINGAN KAJIAN

i.          Mendedahkan keperluan sebenar guru dan pelajar bagi menjayakan proses pengajaran dan          pembelajaran     seterusnya     meningkatkan     pencapaian     akademik     disamping memperolehi pembelajaran yang bermakna.


ii.         Membolehkan pihak-pihak berkenaan membangunkan perisian yang bersesuaian dengan suasana pengajaran dan pembelajaran Matematik.
iii.        Membolehkan guru menilai dan membandingkan prestasi mereka melalui penggunaan
ICT seterusnya memperbaiki lagi mutu perkhidmatan mereka.
iv.        Mengenalpasti tahap penerimaan dan kesediaan guru dan pelajar dalam menggunakan
ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik.

SKOP DAN BATASAN KAJIAN

Kajian ini bakal dilakukan terhadap para pelajar Universiti Teknologi Malaysia (UTM) yang sedamg mengikuti latihan mengajar selama dua belas minggu bagi sesi 2008/2009 khusus kepada guru-guru  pelatih  yang  mengajar  subjek  Matematik.  Lima  orang  guru  pelatih  akan  dipilih sebagai  responden  untuk  mengetahui  penggunaan  ICT  dalam  pengajaran  dan  pembelajaran Matematik dikalangan guru-guru pelatih.

Kajian  ini  juga  terbatas  kepada  faktor-faktor  dalaman  seperti  kesediaan  responden  untuk memberi  kerjasama  dan  kesediaan  untuk  ditemubual.  Kekangan  lain  seperti  faktor  tempoh latihan  praktikal  dijalankan  yang  agak  terhad dan  penglibatan  guru  pelatih  dengan  aktiviti- aktiviti sekolah sedikit sebanyak membataskan kajian yang dijalankan.

KERANGKA KONSEP KAJIAN























 
Rajah 1 : Kerangka konsep kajian.

METODOLOGI Reka Bentuk Kajian
Kajian ini merupakan kajian deskriptif berbentuk tinjauan dan juga pemerhatian. Menurut Mohd Majid (1994), kaedah deskriptif adalah sesuai digunakan dalam penyelidikan yang bermatlamat untuk menerangkan sesuatu masalah atau fenomena yang sedang berlaku.


Temubual dan pemerhatian dilakukan untuk melihat secara tepat dan secara langsung bagaimana cara  guru-guru   pelatih  UTM  memilih  teknik  pengajaran  dan  mengaplikasikannya  dalam pengajaran dan pembelajaran. Soalan temubual merupakan salah satu instrumen yang digunakan dalam  kajian  ini.  Ianya  digunakan  bagi  mendapatkan  data  yang  berbentuk  kualitatif  untuk membantu  penyelidik  menyokong  analisis  penggunaan  ICT  ketika  proses  pengajaran  dan pembelajaran Matematik.

Pemerhatian diperlukan untuk mendapatkan maklumat tambahan. Menerusi proses pemerhatian, penyelidik boleh menghubungkaitkan antara penemuan yang diperolehi dengan proses temubual (Merriam, 2001). Dalam kajian ini, penyelidik akan melakukan pemerhatian semasa guru pelatih UTM sedang mengajar Matematik. Ini untuk melihat  secara lansung dan secara dekat teknik yang mereka gunakan untuk pengamalan penggunaan ICT semasa mengajar dalam bilik darjah.

Tempat Kajian

Kajian ini  dijalankan  di  sekolah-sekolah  menengah  berdekatan  yang  mempunyai  guru-guru pelatih UTM yang dipilih sebagai responden dan guru-guru pelatih ini mengajar Matematik di sekolah tersebut.

Sampel Kajian

Dalam kajian yang dilakukan ini, penyelidik telah memilih sampel daripada kalangan guru-guru pelatih UTM yang sedang menjalani latihan mengajar di sekolah menengah yang berdekatan.

Disebabkan  penyelidik  perlu  menjalankan  temubual  dan  pemerhatian  secara  individu  dan terperinci, jadi  hanya lima orang responden dipilih sebagai sampel kajian ini. Sampel kajian adalah guru-guru pelatih yang mengajar Matematik.

Instrumen Kajian

Instrumen kajian adalah pemerhatian dan soalan temubual. Pemerhatian merupakan salah satu teknik yang boleh digunakan untuk mengesan kecerdasan pelbagai responden secara langsung. Manakala  temubual  pula  sesuai  digunakan  untuk  mendapatkan  data  dari  responden  secara lansung   dan   terperinci   (Mohd   Najib,   1999).   Temubual   dan   pemerhatian   adalah   untuk mendapatkan maklumat lengkap daripada responden mengenai  kelebihan dan kelemahan serta masalah-masalah yang dihadapi dalam penggunaan ICT dalam pengajaran dan  pembelajaran Matematik.

DAPATAN KAJIAN Responden A
Pemahaman ICT : ICT adalah Internet, komputer, teknologi dan sumber-sumber ICT yang selalu digunakan adalah Internet, komputer, teknologi.


Penggunaan ICT dan P&P dalam Matematik : Responden tidak selalu menggunakan kemudahan ICT sepanjang  menjalani latihan mengajar disekolah tersebut, responden hanya menggunakan ICT untuk sesetengah topik yang dirasakan perlu sahaja.
Sumber-sumber ICT yang selalu digunakan dalam P&P Matematik : Power point, LCD, CD. Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : Bukan semua topik yang
diajar  boleh  menggunakan  ICT  kerana  untuk  sesetengah  topik,  penggunaan  ICT  akan menyebabkan pelajar lebih susah untuk memahami tajuk yang diajarkan.

Kelebihan ICT : Dengan menggunakan ICT pelajar akan lebih memahami isi pelajaran yang diajarkan kerana  pelajar lebih nampak gambaran sebenar. Pelajar lebih berminat untuk belajar kerana banyak animasi-animasi yang boleh menarik minat pelajar.

Kelemahan ICT : Kelemahan dalam menggunakan CD yang disediakan oleh pihak kementerian. Untuk sesetengah tajuk yang diajar, responden hanya ingin mencapai dua objektif sedangkan isi pengajaran dalam cd berkenaan  adalah untuk mencapai tiga objektif. Ini menjadikan objektif yang ingin dicapai dan objektif yang tersedia dalam CD tidak selari.

Masalah menggunakan ICT : Kemudahan-kemudahan ICT yang digunakan selalu mengalami kerosakan.   Terpaksa   mengambil   masa   untuk   memasang   peralatan-peralatan   yang   ingin digunakan semasa P&P.

Cara mengatasi : Mencari alternatif lain.

Bagaimana  penggunaan  ICT  dapat  membantu  dalam  menjalani  proses  P&P  Matematik  : Penggunaan ICT hanya membantu dalam sesetengah tajuk sahaja.

Respon pelajar terhadap penggunaan ICT dalam P&P Matematik : Pelajar lebih seronok. Sumber-sumber kemudahan ICT yang disediakan oleh pihak sekolah : LCD, CD, computer. Responden B
Pemahaman mengenai ICT dan sumber-sumber ICT yang diketahui : ICT adalah komputer, ohp dan perkara-perkara yang berkaitan dengan teknologi.
Penggunaan ICT dalam P&P Matematik : Menggunakan ICT dalam tajuk Line and Plane. Sumber-sumber ICT yang selalu digunakan dalam P&P Matematik : komputer, LCD, CD dan
Courseware.

Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : ICT boleh meningkatkan keberkesanan  P&P  Matematik,  namun  bukan  semua  topik  sesuai  untuk  diakplikasikan  ICT dalam proses pengajarannya.


Kelebihan ICT : Melalui penggunaan komputer dan LCD, responden dapat mengaitkan P&P Matematik dengan kehidupan seharian.

Kelemahan ICT : ICT tidak membantu dalam sesetengah tajuk yang memerlukan penerangan yang mendalam dan tajuk yang melibatkan proses penyelesaian masalah yang mana lebih mudah pemahamannya jika kaedah chalk and talk diaplikasikan.

Masalah menggunakan ICT : Terpaksa mengambil masa pada awal kelas dan masa tamatnya kelas untuk memasang peralatan yang ingin digunakan semasa proses P&P.

Cara mengatasi  :  Meminta  bantuan  pelajarnya  untuk  membantu  dalam  proses  pemasangan peralatan-peralatan yang diperlukan untuk proses P&P.

Bagaimana penggunaan ICT dapat membantu dalam menjalani proses P&P Matematik : ICT dapat  membantu  dalam  menjalani  proses  P&P  Matematik  kerana  melalui  penggunaan  ICT, pelajar akan lebih tertarik dengan isi pengajaran yang dipaparkan.

Respon pelajar  terhadap  penggunaan  ICT  dalam P&P  Matematik  :  Pelajar  lebih  suka  guru menggunakan kaedah chalk and talk.

Sumber-sumber kemudahan ICT yang disediakan oleh pihak sekolah : LCD (setiap kelas), OHP, CD-ROM dan komputer.

Responden C

Pemahaman ICT : Komputer, LCD dan internet.

Penggunaan ICT  dalam  P&P  Matematik  :  Mengaplikasikan  penggunaaan  ICT  dalam  P&P Matematik.

Sumber-sumber ICT yang selalu digunakan dalam P&P Matematik : Komputer, LCD projector
dan CD-Rom.

Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : Pelajar akan memberikan sepenuh  perhatian semasa proses P&P kerana para pelajar tertarik dengan bahan-bahan yang dipaparkan.

Kelebihan ICT : Pelajar lebih bersemangat dan pelajar akan memberikan sepenuh tumpuan semasa sesi P&P.

Kelemahan ICT : Pelajar mempunyai masalah untuk memahami tajuk yang diajarkan.

Masalah menggunakan ICT : Memerlukan masa untuk memasang barang-barang kelengkapan didalam kelas.  Masalah dari segi untuk memasang peralatan-peralatan yang diperlukan untuk digunakan semasa proses P&P.


Cara mengatasi : Meminta bantuan guru pembimbingnya untuk mengajarkan cara pemasangan peralatan yang betul. Meminta bantuan pelajarnya untuk membantu beliau membawa peralatan- peralatan yang diperlukan ke kelas.

Bagaimana  penggunaan  ICT  dapat  membantu  dalam  menjalani  proses  P&P  Matematik  : penggunaan ICT membantu dengan memudahkan proses P&P kerana dengan menggunakan ICT responden  tidak  perlu  untuk  menulis  pada  papan  hitam  dan  hanya  perlu  klik  pada  sahaja. Penggunaan ICT juga membantu menpercepatkan proses P&P. pelajar juga lebih berminat untuk belajar.

Respon pelajar terhadap penggunaan ICT dalam P&P Matematik : Pelajar sangat berminat jika penggunaan ICT diaplikasikan.

Sumber-sumber kemudahan ICT yang disediakan oleh pihak sekolah : LCD projektor, CD dan courseware.

Responden D
Pemahaman ICT : Teknologi yang memudahkan manusia dalam menjalani urusan harian. Penggunaan ICT dalam P&P Matematik : Kurang menggunakan ICT dalam P&P kerana masalah
kekurangan komputer.

Sumber-sumber ICT yang selalu digunakan dalam P&P Matematik : Komputer.

Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : Penggunaan ICT dapat meningkatkan prestasi pelajar.

Kelebihan ICT : Penggunaan ICT sangat membantu proses P&P kerana ia membantu untuk memudahkan pemahaman pelajar dalam tajuk yang diajarkan.

Kelemahan ICT : Penggunaan ICT tidak membantu dalam semua tajuk.

Masalah menggunakan ICT : Masalah kelengkapan yang tidak mencukupi dan masalah makmal computer yang tidak mempunyai komputer didalamnya.

Cara mengatasi : Mengajar tanpa menggunakan ICT.

Bagaimana penggunaan ICT dapat membantu dalam menjalani proses P&P Matematik : ICT sangat membantu beliau dalam menjalani proses P&P. ini kerana melalui penggunaan ICT, tugas mengajar dapat diringankan dan  masa pengajaran dapat dijimatkan kerana semua persediaan mengajar telah disiapkan sebelum proses P&P dimulakan.

Respon  pelajar  terhadap  penggunaan  ICT  dalam  P&P  Matematik  :  Pelajar  berminat  jika penggunaan ICT diaplikasikan dalam P&P Matematik.


Sumber-sumber  kemudahan  ICT  yang  disediakan  oleh  pihak  sekolah  :  CD  rom,  LCD  dan komputer.

Responden E

Pemahaman  ICT  :  Mengajar  dan  menyediakan  bahan  pengajaran  dengan  menggunakan komputer.

Penggunaan ICT dalam P&P Matematik : Menggunakan ICT dalam P&P Matematik

Sumber-sumber ICT yang selalu digunakan dalam P&P Matematik : CD rom

Penggunaan ICT dalam meningkatkan keberkesanan P&P Matematik : Tidak semua tajuk yang diajarkan memerlukan penggunaan ICT.

Kelebihan ICT : Memudahkan pemahaman pelajar.

Kelemahan ICT : Tidak semua tajuk memerlukan penggunaan ICT.

Masalah menggunakan ICT : Masalah kerosakan komputer yang disediakan. Cara mengatasi : Meneruskan sesi P&P tanpa menggunakan kemudahan ICT.
Bagaimana  penggunaan  ICT  dapat  membantu  dalam  menjalani  proses  P&P  Matematik  : Menjimatkan masa pengajaran walaupun masa yang diambil agak lama untuk penyediaan bahan- bahan pengajaran.

Respon pelajar terhadap penggunaan ICT dalam P&P Matematik : Respon pelajar terhadap penggunaan ICT dalam P&P Matematik biasa-biasa sahaja kerana para pelajar memang selalu didedahkan dengan penggunaan ICT dalam P&P.

Sumber-sumber  kemudahan  ICT  yang  disediakan  oleh  pihak  sekolah  :  CDROM,  LCD  dan kemudahan-kemudahan lain.

PERBINCANGAN

penggunaan ICTdi kalangan guru pelatih dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik semasa  menjalani latihan mengajar di sekolah yang berkenaan bergantung kepada kemudahan yang disediakan disekolah.

Guru-guru pelatih UTM didapati kurang menggemari kaedah pengajaran menggunakan ICT atas beberapa faktor. Salah satu daripadanya adalah dari segi kekangan masa. Kekangan masa yang dimaksudkan adalah dari segi masa penyediaan untuk memulakan P&P.


i.          Untuk memulakan pengajaran didalam makmal komputer, pergerakan pelajar adalah dari kelas ke makmal komputer tersebut mengambil masa dari lima hingga sepuluh minit. Ini akan menyebabkan masa pengajaran sebenar berkurang.
ii.         Penyediaan peralatan dan perkakasan komputer seperti pemasangan projector LCD. Ini kerana peralatan tersebut perlu dibawa dari bilik persediaan ke dalam kelas.

Kerosakan kemudahan peralatan ICT yang ada seperti projector LCD yang tidak berfungsi dan bilangan bilik multimedia yang terhad dan bilik ini haruslah ditempah terlebih dahulu sebelum digunakan.

Penggunaan ICT ini turut dipengaruhi dengan tajuk-tajuk yang diajarkan. Penggunaan ICT oleh guru  pelatih  ini  hanya  digunakan  untuk  sesetengah  tajuk  yang  memerlukan  daya  imaginasi pelajar.   Melalu penggunaan   ICT   dalam  tajuk-tajuk   yang   tertentu   ini   akan   membantu memudahkan pemahaman pelajar dalam tajuk yang diajarkan.

Semua  ini  merupakan  faktor-faktor  yang  mempengaruhi  penggunaan  ICT  dikalangan  guru pelatih  dalam   proses  pengajaran  dan  pembelajaran  Matematik  semasa  menjalani  latihan mengajar.

RUJUKAN

Adrian Oldknow & Ron Taylor (2003), Teaching Mathematics Using Information and
Communication Technology. British Library Catalouging-in-Publication Data. Azizi Yahaya (2007). Menguasai Penyelidikan dalam Penyelidikan. Kuala Lumpur : PTS
Professional Publishing Sdn Bhd.
Best, J. W. and Kahn, J. V. (1998). Research in Education. 8th ed. Needham Height, MA: Ally & Bacon.
Bogdan, R. C. dan Biklen, S. K. (1998). Qualitative Research for Education : An Introduction to
Theory and Methods. 3rd ed. Boston : Ally & Bacon 157-181.
Borba M. C. and Villarreal M. E. (2005), Humans-with-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking Information and Communication Technologies, Modelling, Experimentation and Visualisation. Springer Science+Business Media, Inc.
Cleborne D. Maddux, D. Lamont Johnson an Jerry W. Willis (2001), Educational Computing
Learning With Tomorrow’s Technologies. Ally & Bacon.
Crown P. (2006), Teaching Mathematics. Routledge taylor and francis group London & new york.
Douglas H. Clements (1989), Computers In Mathematics Education. Prientice Hall, Englewood
Cliffs, New Jersey.
Ismail Zain (2003). Pelajar Cemerlang Melangkah Ke Alam Siber. Utusan Publication & Distributor Sdn Bhd.
John P. D. & Wheeler S. (2008), The Digital Classroom Harnessing Technology for the Future.
Routledge Taylor & Francis Group, London & Newyork.
Juriah Long (Ed) (1998). Inovasi Dalam Perkaedahan Pengajaran Bahasa, Sains Sosial dan
Teknologi Maklumat. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kassim bin Abbas (2006). Media Dalam Pendidikan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.


Mat Rofa Ismail (2004). Matematik Merentas Tamadun. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala
Lumpur.
Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Application in Education, Revised and Expanded from Case Study Research in Education. California: Jossey- Bass Publisher.
Mohd Majid Abdul Ghafar (1992). Penyelidikan Pendidikan. Skudai, penerbit UTM. Neuman, W. L. (1991). Social Research Methods Qualitative & Quantitaive Approaches.
Needham Height, MA : Ally & Bacon.
Nik Azis Nik Pa (1992). Penghayatan Matematik KBSR dan KBSM. Dewan bahasa dan Pustaka.
Kuala Lumpur.
Norhashim Abu Samah (1996), Pengajaran Bantuan Komputer. Dewan Bahasa Pustaka. Rozinah Jamaludin (2000). Asas-asas Multimedia Dalam Pendidikan. Utusan Publication &
Distributor Sdn Bhd.
Sabri Ahmad, Tengku  Zawawi Tengku Zainal & Aziz Omar (2006). Isu-Isu Dalam Pendidikan
Matematik. Utusan Publication & Distributor Sdn Bhd.
Tomei L. A. (2003), Challenges of Teaching with Technlogy Across the Curriculum : Issues and
Solutions. Information Science Publishing.
Way J. & Beardon T. (Eds) (2003), ICT and Primary Mathematics. Open University Press
McGraw-Hill Education.
Wei Chi Yang, Yahya Abu Hasan. (Ed) (1997), Computer Technology in Mathematical
Research and Teaching. USM Penang Malaysia.
Yin, R. K. (1993). Application of Case Study Research. Newbury Park, California : SAGE
publications.